Türkiye Araştırmacılar Derneği (TÜAD), Türkiye Araştırma Sektörü Büyüklüğü Raporu’nun çıktılarını paylaştı. Rapor, Türkiye’de araştırma sektörünün 2023 yılında yüzde 86 büyüdüğünü ortaya koydu.
Araştırma şirketlerinin araştırma yöntemine göre ciro dağılımları incelendiğinde, paneller ve kantitatif araştırmalar ön plana çıktı. 2023 yılı için ciro dağılımında kantitatif araştırmaların oranı yüzde 44,9 iken, panellerin oranı yüzde 39,5, kalitatif araştırmaların oranı ise yüzde 9,2 oldu. 2018 yılından bu yana benzer seviyede devam eden panel araştırmalarının cirosu 2022 yılında yüzde 45’in üzerine çıktıktan sonra 2023’te önceki yıllarda bulunduğu seviyeye geri döndü.
Rapor bulguları, araştırma yöntemlerinde yüz yüze ve online/mobil araştırmaların başı çektiğini gösterdi. Online/mobil araştırmaların artış hızı 2018’e dek düşükken, pandeminin etkisiyle 2019 ve 2020 yıllarında her yıl bir önceki yıla göre payını yaklaşık iki katına çıkararak büyüdü. Yüz yüze araştırmaların payı 2020 yılında ciddi bir düşüş gösterirken, sonraki yıllarda benzer seviyelerde kaldı. 2023 yılında online/mobil araştırmalar yüzde 45’lik pay ile ilk sıradayken yüz yüze araştırmaların payı ise yüzde 38 olarak ölçüldü.
Türkiye Araştırma Sektörü Büyüklüğü Raporu sonuçlarına göre sektörde 2023 yılında toplam çalışan sayısı 2021 yılına göre yüzde 20 daha az oldu. Raporlama çalışmasına düzenli olarak katılan 18 araştırma firmasından elde edilen verilere göre, 2023 yılında araştırma sektöründe toplam çalışan sayısı 1,573 ve bu rakam yarı zamanlı çalışanlar, anketörler, freelance ve sözleşmeli çalışan kişileri de kapsıyor. Tam zamanlı çalışan sayısı ise çalışmada 1,398 kişi olarak raporlandı.
TÜAD Başkanı ve Ipsos Türkiye CEO’su Sidar Gedik rapora ilişkin değerlendirmelerini şu şekilde ifade etti: “Türkiye Araştırma Sektörü Büyüklüğü Raporu, TÜAD’ın sektörümüze en önemli katkılarından bir tanesidir. Yıllardır sektörün gelişimini ve konjonktürün sektörümüze etkilerini bu rapor sonuçlarına göre takip ediyor, şirketlerimizin ve sektörümüzün yol haritasını oluşturuyoruz. Bu sebeple raporun ortaya çıkmasına katkı sağlayan tüm şirketlere ve TÜAD gönüllülerine çok teşekkür ediyorum.
Hacmi itibarıyla ülke ekonomisinden çok daha büyük bir hızla büyümesi gereken sektörümüz, enflasyon seviyesini göz önüne aldığımızda 2023 yılında yeterli seviyede büyüyemedi. Durumu daha net ortaya koymak için sektörün dolar cinsinden performansına da bakabiliriz. 2011 yılında cirosu 196 milyon dolar olan araştırma sektörünün 2023 yılındaki büyüklüğü 118,7 milyon dolar. Türkiye ekonomisi 2011 yılından bu yana dolar bazında yüzde 33 büyüyerek 1 trilyon doları aşarken, araştırma sektörü küçüldü. Bu durum da bizim toplam ekonomideki payımızın giderek küçüldüğünü gösteriyor.
Sektörümüzdeki tüm şirketler ve meslek örgütü olarak hep birlikte sektörün büyümesine odaklanmamız şart. Araştırmanın markalar için bir yatırım kalemi olduğu anlayışını hep birlikte yerleştirmemiz çok önemli. Çünkü araştırma yapmadan öngörüde bulunmak, başarılı olabilmek çok zor. Ülke sektörünün oyuncuları olarak en yeni yaklaşımlar, teknolojiler ve yetkin insan kaynağı ile markaların araştırma yatırımlarını artırmalarını sağlamalıyız.
Sektörümüzün teknolojisini güçlendirmesi, üretken yapay zekâ ile teknoloji ve dijital devrimin yaşandığı bir dönemde dönüşmesi, bu alanlarda yeni yatırımlar yapması ve yeni yetenekleri kendisine çekmesi de kritik öneme sahip. 2023 yılında çalışan sayımız bir önceki yıla göre artmış olsa da 2021 yılının altındayız. Sektörümüzün geleceği için karar vericiler olarak bu konuya odaklanmalı ve araştırma dünyasının sahip olduğu insan kaynağını artırmalıyız. Genç yetenekler için devamlı öğrenip kendilerini geliştirecekleri, araştırma yaparken üretken yapay zekâ ile kendi sınırlarını zorlayacakları ve zamanın ruhunu yakalayacakları bir sektör olmalıyız.”